
POSTSTUDIO в блиц преди МЕЛБА СРЕЩИ 17: Мечтаем да създадем пространство с постоянна експозиция, посветена на Стефан Кънчев и българския дизайн
17-тото издание на МЕЛБА СРЕЩИ ще даде сцена на трима актуални местни герои на дизайна, свързани с дисциплините килимарство, графичен дизайн и илюстрация.
На 2 юни от 19:00 часа почитателите на дизайна ще се срещнат в The Steps със студиото за графичен дизайн POSTSTUDIO, Rosie Eisor и София Попйорданова.
Разговаряме с POSTSTUDIO, малко преди срещата им с публиката на 2 юни.
Защо се съгласихте да участвате в МЕЛБА СРЕЩИ?
Благодарим за поканата от страна на студио Комплект — приятел и съмишленик на Постстудио откакто свят светува. Събитията, организирани в рамките на МЕЛБА Инициативи, са глътка въздух едновременно за професионалисти и за любители на дизайна и съвременното изкуство. За нас е радост да сме част от МЕЛБА СРЕЩИ и нямаме търпение да споделим за развитието на проекта Logo Room Stefan Kanchev.

Накратко какво трябва да знае масовата публика за дизайнера Стефан Кънчев и неговото наследство?
Стефан Кънчев е изумителен със способността си да одушеви един на пръв поглед обикновен графичен знак, да му придаде смисъл, да го превърне в разказвач на историята на неговия притежател, бил той институция, фабрика или личност.
Кънчев е известен с усета си към детайла. Неслучайно е определян от световни имена в дизайна като гений в сферата, конкретно – в създаването на запазени знаци.
Твори с лекота и е изключително продуктивен не само защото е безкрайно талантлив, но и защото е безкрайно трудолюбив.
Всички сме виждали логата на БНТ, бензиностанции Петрол, Столичен куклен театър и на още много други организации, без да подозираме, че техен автор е един и същи човек: неслучайно наричан „Анонимният известен“. Затова смятаме, че все още има нужда да се показва творчеството на Кънчев, което да асоциираме и с неговата личност.

Какво могат да си вземат модерните дизайнери от наследството на Стефан Кънчев?
Характерни за Кънчев са изчистените линии, простите форми и прецизната му работа, която до днес стои съвременно и актуално. Няма да е пресилено да се каже, че класическият му стил формира европейския, дори световния дизайн по времето на модернизма.
Благодарение на продуктивността му и реализираното графично творчество в различни направления, той успява да създаде визуалната идентичност на България през втората половина на 20 век. Това, което нашето и бъдещите поколения можем да допринесем и научим от неговото дело, е ключово за сърханяване културната ни памет.

Разкажете ни за пътуващата изложба Stefan Kanchev Logo Room – с чия подкрепа се реализираше и какви бяха предизвикателствата?
Първите стъпки от процеса по създаване на книгата Logo Book, после и на изложбите Logo Room, започват в Германия, докато Магдалина Станчева, съосновател на POSTSTUDIO, подготвя дипломния си проект, посветен на Кънчев.
Събирането на снимки, документи и графични материали е търсене без край, което се оказва огромното предизвикателство, но и най-важната фаза преди систематизирането на архива и оформянето му в представително изследване.
Изложбата Logo Room Stefan Kanchev е показана в София, България (2009); Дюселдорф, Германия (2009-2010); Краков, Полша (2010) и в Сеул, Корея (2012) като реализацията ѝ и самото пътуване през годините се осъществява със собствени средства, без допълнително финансиране.

Докъде може и мечтаете да стигне проектът за Стефан Кънчев?
Предстои да осъществим серия от събития в София и страната, в които да покажем части от експозицията Logo Room на места, свързани със Стефан Кънчев. Това е част от основната идея на кампанията ни Recollecting Future за партньорства с фирми и организации с негови лога. Вярваме, че по този начин от една страна популяризираме многогодишната им дейност, а от друга — вдъхваме нов живот на техните запазени знаци, дело на Кънчев. А и разказваме за това колко много от тях все още срещаме навсякъде около нас (само в центъра на София разпознаваме лога на Кънчев на поне 30 градски фасади).
Част от много смелите ни мечти е в един момент да можем да създадем и пространство с постоянна експозиция, посветена на личността и архива на най-изявения ни приложен график, но и място-символ на съвременния български дизайн. Усилено работим в тази посока и се надяваме да успеем.
